Perfekt tilbehør til grillmat! Smaker også godt som pålegg eller dipp!

Rødbetehummus; næringsrikt og passer perfekt som tilbehør til grillmat!

Denne fargerike hummusen har også den ekstra fordelen med næringsstoffene fra rødbeter som er rike på både jern og folsyre, i tillegg til å være en god kilde til antioksidanter.

Om du er på jakt etter noe som gir litt farge på tallerkenen, anbefaler vi at du lager dette!

 

Ingredienser

// Vegansk //

Til en skål

 

1 rødbete (mellomstor), kokt eller stekt og avkjølt

1 boks Il nutrimento kikerter

1 hvitløksfedd

2 ss Meridian tahini

Sitronjuice (av 1/2 sitron)

Salt og pepper

 

Topping:

Sesamfrø, Supernature hampfrø

Søtter (evt. pistasj)

Finhakkede urter

Clearspring olivenolje 

 

 

Slik gjør du:

1. Skjær rødbeten i biter og ha i en blender med kikerter (drenerte), hvitløk, tahini og sitronsaft. 

2. Kjør til du får ønsket konsistens - jo lengre du kjører blenderen, desto finere hummus får du.

Tips: om hummusen blir litt for tykk, kan du tilsette litt vann.

3. Tilsett salt og pepper. Og så lett er det! Finn fram en serveringsskål og topp med det du ønsker. 

Sett gjerne i kjøleskapet før servering. 

 

Nam! 

Oppskrift fra Kinsarvik Naturkost.